»Uporabniki morajo vedeti, ali je šlo za prikrito oglaševanje,« je italijanskim medijem povedal Massimiliano Capitaino je eden od komisarjev AgCom. (Agcom je v prvi vrsti jamstveni organ: ustanovni zakon mu nalaga dvojno nalogo, da zagotavlja pošteno konkurenco operaterjev na trgu in varuje temeljne svoboščine uporabnikov.)
Vse skupaj se je zgodilo na odru sanremskega festivala, na katerem sta vplivnica Chiara Ferragni in voditelj ter umetniški vodja promovirala svoj osebni Instagram profil. Capitaino je pojasnil, kaj bi se lahko zgodilo, če bi se ugotovilo, da je bilo na Instagramu med zadnjim festivalom Sanremo prikrito oglaševanje.
Oddaja v živo na javni televiziji
Spomnimo, med oddajo, ki je potekala v živo, je voditelj Amadeus odprl Instragram profil pred milijoni gledalcev … V trenutku je nabral skoraj 400.000 sledilcev, številka je samo rasla. Trenutno ima več kot 1.800.000 sledilcev, kar je izjemno veliko, saj je do te številke prišel v nekaj več kot tednu dni. Seveda zato, ker je svoj profil predstavil med najbolj gledano oddajo na italijanski državni televiziji.
Vse v rokah Instagrama.
Prisotnost družbenega omrežja na festivalu v Sanremu je postala nekaj običajnega. Upravni odbor javne televizije RAI zahteva pogodbe s Fedezom in Chiaro Ferragni. In ne samo to. O tem bo 22. februarja razpravljal tudi AgCom, ki bo odločil, kako naprej. Medtem so iz podjetja Meta (Facebook) pojasnili, da z njihove strani ni nobenega dogovora za festival: “S strani Mete ni bilo nobenih komercialnih dogovorov z družbo RAI, tako kot ni bilo nobenih komercialnih dogovorov s Chiaro Ferragni, ki je bila ena od sovoditeljic festivala.
Instagram ja, Facebook in tiktok ne!
Vendar je odprtih vprašanj veliko. Zakaj se je na odru Aristona govorilo samo o Instagramu in ne o drugih družabnih omrežjih? Zakaj vsa družabna javljanja v živo niso bila izvedene z uradnim profilom javne televizije? Zakaj so morale druge blagovne znamke plačati za ustvarjanje vsebin v okviru programa, namesto tega pa je Instagram dobil vso to brezplačno publiciteto?
Prišlo je več pritožb
Iz ustanove AgCom so sporočili: “Prejeli smo več pritožb v zvezi s festivalom Sanremo. Na podlagi teh pritožb bomo morali oceniti, ali je primerno sprožiti postopek. Naslednjo sredo se bo odbor AgCom sestal zjutraj in tam bomo ugotovili, kaj storiti v zvezi s festivalom na dveh področjih: prikrito oglaševanje na Instagramu in kršitev predpisov o zaščiti mladoletnikov pri nekaterih epizodah, ki so bile predvajane. Če bomo nadaljevali, bomo morali ugotoviti, ali naj izdamo opozorilo ali sankcijo. AgCom meni, da mora biti razmerje med televizijo in uporabnikom jasno in pregledno. Ne morete posredovati prikritega sporočila tako, da me poskušate prepričati v nakup izdelka. Če obstaja dogovor med Instagramom in Chiaro Ferragni, je bil kršen dogovor med javnim podjetjem in uporabnikom. Dejansko je šlo za samopromocijo, ki je gledalce vabila, naj sledijo raznim instagram profilom. Obstaja razlika med zasebnim profilom in uradnim profilom Rai. Povsem normalno je, da podjetje izvaja samopromocijo, da bi gledalci vedeli, kje lahko gledajo njegove vsebine. V tem primeru pa so bili promovirani profili, ki so nato postali oblika posla za njihove lastnike.”
Visoke kazni
Kaj tvegata Amadeus in Chiara Ferragni, če se izkaže, da je šlo za neupravičeno izkoriščanje javne televizije v zasebne namene? V skladu s predpisi AgCom lahko uporabimo kazni v višini od 10.329 EUR do 258.228 EUR. Glede na to, da prav Chiara Ferragni na svojem Instagram profilu oglašuje kup proizvodov in podjetij, je zelo verjetno, da bo morala plačati kazen.