Ta pojav se imenuje “sharenting” in je vse bolj razširjen. Po različnih študijah je na spletu od 300 objavljenih fotografij vsaj ena otroka mlajšega od 13 let.
Veste, kaj je sharenting?
Če nimate posebnih umetniških ali kulinaričnih ambicij ali izklesane postave, so najboljši način za vidnost in predvsem zaslužek na družabnih medijih prav otroci. Kot vsak ustaljen pojav si je tudi ta prislužil ime: sharenting. To je kratica besednih zvez sharing (souporaba) in parenting (starševstvo), ki jo je Oxford English Dictionary uradno krstil junija 2022.
Mladoletniki in njihova pravica do lastne podobe
Minuli teden pa je francoski parlament potrdil predlog zakona, ki ga je predlagal poslanec Bruno Studer in s katerim je mladoletnikom podelil pravico do lastne podobe. Na začetku je želja po ozaveščanju, končni cilj pa je odvzeti staršem pravico do širjenja podobe njihovih otrok (kot je navedeno v četrtem členu). Na videz gre namreč le za smešne slike in videoposnetke, vendar se kot za vsako zgodbo o uspehu za profili, ki delujejo, skriva industrijska strategija načrtovanja vsebine, sponzorstva in maksimiranja dobička.
https://www.instagram.com/p/CproOoDIy54/
Mater vplivnica, ki otroku uničuje življenje?
O tem dobro pripoveduje Delphine de Vigan, francoska pisateljica, ki v svoji knjigi Vse za otroke predstavlja življenje matere vplivnice, ki otrokom uničuje otroštvo z napetimi koledarji, sestavljenimi iz zgodb, navijanj, promocij in sledilcev, ki so vse bolj lačni prav njenih otrok. Obstajajo tudi starši, ki objavljajo fotografije svojih otrok kot potrdilo o uspešnem življenju ali zaradi užitka, da jih pokažejo svetu, ki ga poganja narcistični motor starševstva.
Monetizacija lastnih otrok?
Temnejša plat sharentinga pa je povezana z monetizacijo lastnih otrok. Ta zavest je našla plodna tla tudi drugje v Evropi, predlagani francoski zakon pa bi lahko postal dober precedens za strožje ukrepe na socialnem področju. Organ za otrokove pravice je že novembra 2022 to vprašanje predložil francoski vladi. Sprejetje tovrstnega zakona, bi lahko zaprlo pipo dotoka spletnim financam, s katerimi se napaja kar nekaj družin z otroki.
Strogi francoski zakoni?
V Franciji so še predlagali zvišanje najnižje starosti za dostop do družbenih omrežij na 15 let. Sporočilo za starše je, da je tudi njihova naloga, da zaščitijo zasebnost svojih otrok. V vse bolj digitalizirani družbi je spoštovanje zasebnosti otrok zdaj bistveno za njihovo varnost, dobro počutje in razvoj.
Vse brez privolitve otrok
Po podatkih Observatoire de la Parentalité & de l’Éducation numérique v zahodnih družbah danes več kot 40 % staršev objavlja fotografije ali videoposnetke svojih otrok. Vse to se seveda dogaja brez privolitve otrok, razlog je banalen, saj niso dovolj stari, da bi jo dali. Kot pojasnjuje organizacija Save the Children, so fotografije ali videoposnetki na družbenih omrežjih “digitalne sledi, nad katerimi otroci nimajo nadzora, vendar se naselijo na spletu in postanejo del otrokove digitalne identitete”.
Koliko zaslužijo?
Na primer, tisti, ki imajo manj kot 50.000 sledilcev, običajno dobijo brezplačne izdelke ali popuste, če presežejo prag, pridejo na vrsto plačana sodelovanja, in bolj ko vam sledijo, višje je plačilo. Obstajajo tudi matere, ki jih najamejo blagovne znamke. Jolanda Restano, soustanoviteljica podjetja Fattore Mamma, je leta 2020 za Adnkronos pojasnila, da: “Mam v mreži, ki delajo izključno z nami, je med 10 in 15, mi pa zanje skrbimo za celoten komercialni vidik. Potem je tu še 35 do 50 mam, s katerimi veliko sodelujemo in jih aktiviramo glede na zahteve strank.
Tveganja pri sharentingu
Starši izgubijo nadzor nad distribucijo fotografih in videov, ki jih naložijo. Kot pojasnjuje francoski predlog zakona, je 50 % fotografij, ki se izmenjujejo na forumih o otroški pornografiji, starši najprej objavili na svojih družbenih omrežjih. S sharentingom je povezanih več tveganj, od kraje identitete, tj. uporabe otrokovih slik za določene namene, do spletnega zalezovanja in spletnega ustrahovanja. Torej ne samo, da prek svojih otrok služite denar, kar je že samo po sebi vprašljivo, ampak jih tudi izpostavljate vsem tveganjem spleta. Poleg tega pa imajo lahko otroci, ki so toliko izpostavljeni na družbenih omrežjih, težave tudi s sovrstniki.
Psihološko tveganje
S psihološkega vidika pa je tveganje, da se razvije lažni jaz. Ker so otroci že od otroštva izpostavljeni družbenim medijem, lahko razvijejo obrambne mehanizme, ki ogrožajo njihovo pristnost. Po drugi strani pa se ne morejo naučiti razlikovati med javnim in zasebnim, če je vse, tudi njihove fotografije na straniščni školjki, objavljeno na družbenih omrežjih.