“Pozdravljeni vsi, tukaj je Shou, direktor podjetja TikTok. Danes sem v Washingtonu in imam nekaj novic, ki jih želim deliti z vsemi,” se začne videoposnetek, ki ga je (na TikToku, seveda) objavil Shou Zi Chew. Jutri naj bi pričal pred odborom za energijo in trgovino predstavniškega doma in se soočil z vsemi vprašanji o povezavah aplikacije s Kitajsko. Kriminalistični oddelek ministrstva, FBI in ameriško tožilstvo za vzhodno okrožje Virginije dejansko preiskujejo ByteDance, da bi ugotovili, kakšne odnose ima TikTok z vlado v Pekingu in ali obstaja bojazen, da aplikacija razširja škodljive vsebine med mladimi.
Izvršni direktor objavi videoposnetek, ki je na prvi pogled bolj podoben oglasu in ne pozivu k boju, vendar v nekaj več kot minuti z nasmehom na obrazu in v modri trenirki z zadrgo zelo jasno posreduje najpomembnejše sporočilo: imate radi TikTok in zdaj vam ga lahko odvzamejo.
Začne z nasmeškom na obrazu
@tiktok Our CEO, Shou Chew, shares a special message on behalf of the entire TikTok team to thank our community of 150 million Americans ahead of his congressional hearing later this week.
Začne z dobro novico: “Danes vam z velikim veseljem sporočam, da je na TikToku 150 milijonov Američanov, skoraj polovica ZDA uporablja TikTok za povezovanje, ustvarjanje, deljenje, učenje ali samo zabavo. Pet milijonov podjetij v ZDA uporablja TikTok. Večina jih je malih ali srednje velikih podjetij. Te številke so neverjetne. Vsem se moram zahvaliti.” S tem ne postreže le z uspehom v državi, temveč tudi z enim od vidikov, ki so nagradili TikTok: demokratično naravo družabnega omrežja. Resda ni jasno, kako algortimo nagrajuje uporabnike z vidnostjo, in ni tako, kot da bi ga zavezovalo meritokratsko načelo, družabno pa lahko za razliko od Facebooka in Instagrama povzroči, da praktično vse postane viralno. In res, številni ustvarjalci so zacveteli prav na TikToku.
Toliko je zaposlenih v ZDA!
Na podlagi teh predpostavk se Shou Zi Chew dotakne še enega ključnega vidika: ekonomije. “V Združenih državah Amerike je 7000 zaposlenih v podjetju TikTok. Pomagamo ustvarjati neverjetno skupnost v Ameriki in po vsem svetu”.
Čeprav je TikTok že izrekel poziv k sodelovanju, ne z videoposnetki ali promocijskimi sporočili, temveč z neposrednim pisanjem vplivnežem. Podjetje je organiziralo lobistično akcijo proti prepovedi, da bi aplikacijo prepovedali na vseh napravah (in ne le na vladnih napravah, ki so jo že morale odstraniti). Vojska ustvarjalcev bi ostala brez dela. Zato je TikTok zvestim uporabnikom poslal sporočilo. Sestanek v Washingtonu tik pred pričanjem Shouja. Na koncu se je dotaknil bistva zadeve: “Zdaj je pred nami odločilen trenutek. Nekateri politiki so začeli govoriti, da je treba TikTok prepovedati. Tako bi lahko 150 milijonom od vas odvzeli TikTok,” poudari in naredi premor. “Ta teden bom pričal pred kongresom in pojasnil vse, kar počnemo za zaščito Američanov v aplikaciji, ter razložil naše poslanstvo, da navdihujemo ustvarjalnost in prinašamo veselje. V komentarjih napišite, kaj želite, da bi vaši politiki vedeli o tem, kaj vam je pri TikToku najbolj všeč.”
Preiskava v zvezi s storitvijo TikTok
Po eni strani se točkovne prepovedi nadaljujejo, po drugi strani pa se družbeno omrežje zdaj sooča s preiskavo ameriškega ministrstva za pravosodje in FBI. Obtožnica se nanaša na vohunjenje za uporabniki, vendar največje skrbi ne vzbuja toliko zbiranje podatkov (kar počnejo vsa družbena omrežja, Facebook in Instagram delujeta na enak način), temveč tveganje, da bo kitajska vlada te podatke posredovala in uporabila za spodkopavanje demokratičnih institucij, spodbujanje zasvojenosti z internetom med mladimi, vohunjenje za Zahodom in vplivanje nanj.
Prvi korak je bil že narejen
Toda ali bi lahko res blokirali TikTok? Prvi korak je bil že narejen, 14. decembra je senat sprejel zakon No TikTok on Government Devices Act, ki zveznim uslužbencem preprečuje uporabo družabnih omrežij na vladnih napravah; temu zakonu so sledili Kanada, Evropska komisija in parlament, nato pa še Belgija, Velika Britanija in Nova Zelandija. Postopek je enak kot pri Huaweiju, kot vedno pa na končno blokado pritiskajo gospodarski in geopolitični interesi. TikTok ni le družabno omrežje in zaradi tega je sprožil hibridno vojno, ampak poleg vsega ostaja tudi družabno omrežje in v tem je njegova moč. Za razliko od Huaweija bi dokončna prepoved aplikacije povzročila posledice za uporabnike, ustvarjalce, oboževalce, ki bi najverjetneje povzdignili svoj glas.