• MareziJazz tudi letos navdušil ljubitelje jazza
  • 28. Mednarodni festival uličnega gledališča Ana Desetnica v…
  • Mini teater v velikem evropskem projektu École des…
  • Devet odtenkov. Trije umetniki.
MareziJazz tudi letos navdušil ljubitelje jazza
- 17 julija, 2025
Mini teater v velikem evropskem projektu École des Maîtres
- 25 junija, 2025
Kul-tura Kulturna tura

KUL-tura: Kul potovanja v svet glasbe, filma, gledališča, likovne umetnosti in inovacij. KUL-tura je naše popotovanje skozi KUL vsebine

info@kul-tura.si
  • Domov
  • KUL-novice
  • Napovedi
  • Gledališče
  • KUL-glasba
  • Likovna Umetnost
  • KUL-knjige
  • KUL-vtisi
  • Kontakt
☰
Kul-tura
marec 2023
P T S Č P S N
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
« Feb   Apr »

Mrakijada – Družinska saga o družbenem in človeškem razsulu

Krstna uprizoritev igre Mrakijada po trilogiji Rimljanovina in po drugih besedilih Ivana Mraka v režiji Nine Rajić Kranjac
- Kultura - 24 marca, 2023
ogledov 11min - čas ***

Družinska saga o družbenem in človeškem razsulu kot prilika o inherentni jalovosti tosvetne svojine.     

Premierno 28. marca ob 18.00 na Velikem odru SNG Drama Ljubljana

Predzadnja premiera v sezoni 2022/23 na Velikem odru SNG Drama Ljubljana bo krstna uprizoritev igre Mrakijada po trilogiji Rimljanovina (Stari Rimljan, 1939, Sinovi starega Rimljana, 1941, Razsulo Rimljanovine, 1945) in po drugih besedilih* Ivana Mraka v režiji Nine Rajić Kranjac. Avtorja priredbe sta Tibor Hrs Pandur in Nina Rajić Kranjac. Premiera bo v torek, 28. marca, ob 18.00. Prvi ponovitvi na Velikem odru bosta na sporedu 29. in 30. marca ob 18.00, v aprilu pa bo Mrakijada na sporedu 5., 6. in 13. ob 17.00 ter 7., 11., 12., 14. in 15. ob 18.00. Vstopnice so v prodaji pri blagajni Drame in na drama.kupikarto.si

 
V uprizoritvi igrajo članice in člani igralskega ansambla Drame Tina Vrbnjak, Janez Škof, Nina Ivanišin, Jurij Zrnec, Rok Vihar, Benjamin Krnetić, Nina Valič, Barbara Cerar, Jure Henigman, Marko Mandić, Gregor Baković, Saša Pavček, Veronika Drolc, Maja Končar, Pia Zemljič, Zvezdana Mlakar in gostja Tamara Avguštin. Ob soavtorjih igre Mrakijada, režiserki Nini Rajić Kranjac in dramaturgu Tiborju Hrsu Pandurju, avtorsko ekipo sestavljajo še scenografinja Urša Vidic, kostumografinja Marina Sremac, avtor glasbe Branko Rožman, koreografinja Tanja Zgonc, lektorica Tatjana Stanič, oblikovalec svetlobe Borut Bučinel, asistent režiserke Jaka Smerkolj Simoneti, asistentka dramaturga (študijsko) Brina Jenček in asistent scenografinje Luka Uršič.

Dramatika pisatelja, igralca in režiserja Ivana Mraka (1906–1986) velja za spregledano, neuprizarjano in neupravičeno marginalizirano, četudi je sam Mrak vse življenje zavestno vztrajal na tej prisilni »margini«, o čemer priča tudi zapis Ivana Mraka v Iztrganem listu iz dnevnika petnajstletnega: »Za protest in opozicijo si bil rojen, […] in naenkrat si se znašel pred dejstvom, ki ne potrebuje tvojega kljubovanja in tvojih revolt. Navadil si se trepetati pred nečem nevidnim, pred oblastjo, naenkrat pa nimaš pred čem več. Kakor da je izginil z oblastjo tudi smisel tvojemu življenju. […] In ti, ki ne maraš, ne moreš razumeti neke lažne hierarhije, ki v svoji preprostosti gledaš stvari, kakor so, nisi in nočeš dojeti, da je vse življenje zgrajeno na interesih, boš stopil ob stran, kakor pes boš poginil. Umakni se, ki nočeš razumeti zakona večine!«


 
Ivan Mrak v družinski sagi Rimljanovina »v imenu golega preživetja ironično portretira razpad moralnih in etičnih vrednot. V takšnem okolju ni ne varnosti ne zatočišča. Niti v najmanjši družinski celici. […] Tukaj ni sporazumov, empatije ali sobivanja. Obstaja le ogromna potreba vsakega po uveljavljanju lastne volje. Druge prisiliti v svoj prav. Mrak se neusmiljeno in pogumno norčuje iz šibkosti človeka ter slavi njegov mrak. To počne z obilo humorja in distance, lahko bi rekli, da nastavi slovenski družbi ogledalo, majhnosti prisoli klofuto, margino pa postavi na piedestal,« je v napovedi Mrakijade zapisala režiserka in soavtorica priredbe Nina Rajić Kranjac.
 
Mrakovo gledališče v času njegovega življenja trilogije Rimljanovina ni uprizorilo v celoti. Starega Rimljana je premierno izvedlo leta 1939, Sinove starega Rimljana leta 1941, kmalu po tem (leta 1942) pa so Mraku prepovedali gledališko dejavnost, ker se ni vključil v fašistični sindikat. Zadnji del trilogije, Razsulo Rimljanovine, ki ga je dokončal leta 1945 in je v tiskani obliki izšel šele leta 1974, pa doslej še ni bil uprizorjen. V priredbo Mrakijada so vključeni tudi odlomki iz Mrakovih avtobiografskih besedil* Tragični paradoks bivanja 2 in Ivan O. ter dram: Blagor premagancev, Talci, Rdeča maša, Gorje zmagovalcev, Marat, Andrej Chenier.


  
Dramaturg in soavtor priredbe Mrakijada Tibor Hrs Pandur je v gledališkem listu zapisal, da je trilogija Rimljanovina »od vseh Mrakovih dramskih ciklov najbolj avtobiografska, saj na podlagi nekaterih dejstev iz avtorjeve mladosti, predvsem pa usode gostilne Mrakovega očeta Pri starem Rimljanu (kasneje Gostilna pri Mraku, danes Hotel Mrak), pripoveduje fiktivno sago ‘brutalne rodovine Rimljanovine’ od leta 1919, torej od konca prve svetovne vojne, do leta 1945, konca druge svetovne vojne. Če se prvi del ukvarja z vprašanjem nasledstva v zakulisju družbenega preobrata po prvi svetovni vojni, propadu Avstro-Ogrske ter vzpostavitvi kraljevine SHS (in kasneje kraljevine Jugoslavije) ter s posledičnim razsulom navidezno ‘prefinjenega’ malomeščanskega sveta Starega Rimljana, ki ga je pokopala ‘nova era barbarstva’ industrijskega kapitalizma, ‘ko se misli in dela in proizvaja za večino’, in ko je ‘v dobi kolektivnih in zmehaniziranih podvigov’ povsem prevladala ‘blazna gonja za denarjem in užitki’ povojnih dobičkarjev in črnoborzijancev, se drugi del, Sinovi starega Rimljana, osredotoča na medvojni, eminentno slovenski boj za oblast po smrti ‘vladarja’, torej na večne družinske prepire zaradi zapuščine in ohranjanja dediščine, na nenehna medsebojna obtoževanja in sumničenja v spremljavi zadolževanja in alkoholizma. Razsulo kot sklepni del pa slika povojno družbeno razsulo (1945/46) po zmagi nad okupatorjem in vzpon narodnoosvobodilnega gibanja ter komunistične partije, povojne obračune in usodo kolaborantov, posredno pa namiguje tudi na dachauske procese. Vsak del trilogije se začne po koncu (ali začetku) ene od omenjenih zgodovinskih ‘prekucij’, sklene pa se s tragično smrtjo enega od protagonistov in z vzponom njegovega naslednika, pri čemer se zločini in dolgovi očeta ciklično prenašajo iz roda v rod. Ta ciklična struktura, ki spominja na Shakespearov ‘veliki mehanizem zgodovine’ (Kott), pri katerem se prenos oblasti vrši z vzponom novega kralja, ki ubije prejšnjega, in tako ad infinitum, je v Rimljanovini jasno razvidna. Celotna trilogija pravzaprav uprizarja ciklični mehanizem nenehnega prenosa in izgube oblasti, ki navsezadnje razkriva inherentno jalovost tosvetne svojine. Izrazitejši poudarki Mrakijade so nedvomno tudi: vloga Rimljank in uslužbenk Rimljanovine ter posledično usoda žensk v in po vojni; vprašanje (ne)zmožnosti preseganja ‘dialektike rablja in žrtve’ (Kermauner), torej človeku očitno inherentnega mehanizma samopoveličevanja (sebe in naših) ter sočasne demonizacije drugih; marginalizacija določenih ustvarjalcev, ki jih je naša kulturna javnost vztrajno zavračala, predvsem če so javno izpričevali svoje dolgoročne ambicije po ustvarjanju največjih del znanosti in umetnosti ali drezali v nevralgične točke narodne psihopatologije«.

Lektorica Tatjana Stanič je v gledališkem listu Mrakijade zapisala, da lahko večplastnost Mrakovega govora zaradi kompleksnosti in izvirnosti »brez dvoma poimenujemo s posebnim imenom: mrakovščina. Malone vsaka poved mrakovščine je skladenjski, sintaktični in leksikalni preplet, ki tvori pomensko in ritmično značilno izrazno strukturo. Ta jezik je tako poseben, da deluje kot artefakt sam po sebi. Presega generacijske, pa tudi socialnozvrstne kvalifikatorje: mrakovščino govorijo vse generacije in vsi sloji, v vseh zgodovinskih okoliščinah. Mrak je jemal od povsod, iz zgodovine, iz okolja, od soljudi, iz umetnosti, iz vsakdana in iz sebe … Te dobitke je privatiziral in iz njih ustvaril svojo mrakovščino. Ponekod ves dialog temelji na frazemih. Drugje postane nosilni element dialoških povedi neka polnopomenska beseda, ki se ponavlja v vseh možnih sinonimnih različicah. […] Hkrati pa ves čas skrbno pazi na ritem: ključ do modernega razbiranja Mrakovih včasih hermetičnih jezikovnih tvorb je njihova ritmična struktura. Kadar je poved izrečena s pravilno ritmično intonacijo, se pravilno […] Mrak čisto po svoje oblikuje govor v dialogih svojih likov. Ampak ti dialogi so melodično tako močni, da z repetitivnostjo zvočnih elementov ritem pripeljejo skoraj do obrednega in poslušalcu pomagajo pri razumevanju bolj s tem, kako ga potegnejo vase, kot pa s tem, da bi jih analitično razčlenjeval. Enak proces se dogaja tudi igralcem: komentarji, izstopi in drugi potujitveni prijemi se preprosto morajo dogajati v Mrakovem jeziku – v tem jezikovnem okolju zasebni govori niso zaželeni. In če se je med delovnim procesom pri Mrakijadi pokazala potreba po prisotnosti narečja, je to potreba, ki jo implicira njegovo besedilo in ki izvira iz samih temeljev njegovih jezikovnih iskanj,« je pojasnila Tatjana Stanič.

[ngg src=”galleries” ids=”9″ display=”basic_thumbnail” thumbnail_crop=”0″]

KLJUČNE BESEDE: #Mrakijada#Nina Rajić Kranjac#SNG Drama
Prejšnji
Ruski veleposlanik v ZDA: »Zahod vodi človeštvo v jedrski armagedon.«
Naslednji
Tamara Todevska z novo skladbo Niagara
Sorodni članki
8 novembra, 2022
Silvestrovo v gledališču!
18 oktobra, 2023
Prihaja Jesenska filmska šola
10 januarja, 2023
Razstava Čas življenja in čas smrti vse do 6. maja
15 februarja, 2023
V Ljubljani ena najbolj vznemirljivih skupin tega tisočletja
ZADNJE NOVICE
MareziJazz tudi letos navdušil ljubitelje jazza
Kul-tura
Kul-tura
Mini teater v velikem evropskem projektu
Kul-tura
Devet odtenkov. Trije umetniki.
GLASBA
Kul-tura
MareziJazz tudi letos navdušil ljubitelje jazza
Kul-tura
Praznična operna noč za otvoritev Poletnega glasbenega
Kul-tura
V objemu romantike
Napovedi
28. Mednarodni festival uličnega gledališča Ana Desetnica
Kul-tura
Kul-tura
Program Festivala Borštnikovo srečanje je objavljen!
Kul-tura
Stoji, stoji tam Blejski grad

 

Kontakt: info@kul-tura.si

GLEDALIŠČE
28. Mednarodni festival uličnega gledališča Ana Desetnica
- 25 junija, 2025
Mini teater v velikem evropskem projektu École
- 25 junija, 2025
VTISI
Vikingi pripluli v Cankarjev dom
- 15 marca, 2024
Hollywoodsko rivalstvo v Sloveniji
- 30 januarja, 2024
NAPOVEDI
28. Mednarodni festival uličnega gledališča Ana Desetnica
- 25 junija, 2025
Program Festivala Borštnikovo srečanje je objavljen!
- 16 aprila, 2025
POGOVORI
Gor!
  • Domov
  • KUL-novice
  • Napovedi
  • Gledališče
  • KUL-glasba
  • Likovna Umetnost
  • KUL-knjige
  • KUL-vtisi
  • Kontakt
© Copyright 2025 - Kul-tura . Vse pravice pridržane
Upravljanje soglasja
Za zagotavljanje najboljših izkušenj uporabljamo piškotke, ki služijo shranjevanju in/ali dostopu do podatkov o napravi. Soglasje za te tehnologije nam bo omogočilo obdelavo podatkov, kot so vedenje pri brskanju ali edinstveni ID-ji, na tem spletnem mestu. Neprivolitev ali preklic privolitve lahko negativno vpliva na nekatere zmožnosti in funkcije.
Funkcionalni Vedno omogočeni
Tehnična hramba ali dostop sta nujno potrebna za zakonit namen omogočanja uporabe določene storitve, ki jo naročnik ali uporabnik izrecno zahteva, ali izključno za namen prenosa sporočila prek elektronskega komunikacijskega omrežja.
Nastavitve
Tehnično shranjevanje ali dostop je potreben za zakonit namen shranjevanja nastavitev, ki jih naročnik ali uporabnik ni zahteval.
Statistika
Tehnično shranjevanje ali dostop, ki se uporablja izključno v statistične namene. Tehnično shranjevanje ali dostop, ki se uporablja izključno za anonimne statistične namene. Brez sodnega poziva, prostovoljnega izpolnjevanja obveznosti s strani vašega ponudnika internetnih storitev ali dodatnih zapisov tretje osebe informacij, shranjenih ali pridobljenih samo za ta namen, običajno ni mogoče uporabiti za vašo identifikacijo.
Trženje
Tehnično shranjevanje ali dostop je potreben za ustvarjanje uporabniških profilov za pošiljanje oglaševanja ali za sledenje uporabniku na spletnem mestu ali na več spletnih mestih za podobne trženjske namene.
Upravljanje možnosti Upravljanje storitev Upravljanje prodajalcev {vendor_count} Preberite več o teh namenih
Prikaz nastavitev
{title} {title} {title}